Hvorfor logodesign er viktig

I følge NorgesDesign så skal logodesignet være: ”…tydelig, lett gjenkjennelig og unik”.

Det betyr at en logo er så viktig at den skal virke som virksomhetens visuelle profil utad til lesere, kunder, partnere også videre. Det er jo enkelt å se på merker som har gjort suksess verden over, slik som Coca Cola, McDonalds, Facebook, Google med mer. Det er ingen tvil om at et utmerket logodesign også må stå i forhold til et meget godt produkt. Det er nok flere bedrifter som har blitt kjent for ett produkt enn logo. Men det faktum at en logo skal være lett gjenkjennelig, kan gjøre at folk heller foretrekker det produktet enn et annet. Logodesignet er så viktig at folk utdanner seg ene og alene for å utvikle logodesign og identitet gjennom sitt arbeid. Det er fordi det ligger enormt mye kreativitet og utviklings-potensiale i slik promotering.

Det går an å lage logodesign selv, men om man setter i gang vil man oppdage at man møter på en del problemer. Har man selv tegnet logoen for hånd, må man kopiere dette over til den digitale løsningen. Prøver man med et program man laster ned på nett, vil det ofte påfalle både ekstraomkostninger og enda mer å holde styr på. Og det er jammen ikke så enkelt om man ikke er selv er en garvet webdesigner som kan lage logoer.

I følge logo makerne Lykke media er logoen: ”identitetsbærende og fungerer som en byggestein i markedsføringsarbeidet av ditt selskap”.

Det betyr at logodesignet er fryktelig viktig også i oppstartsfasen av bedriften din. Det er den som kundene dine og ditt nettverk vil kjenne deg og firmaet som. Dette blir varemerket ditt, og dersom du leverer gode varer og tjenester, så vil kundene dine med ett forbinde logodesignet opp mot kvaliteten din. Derfor kan man like gjerne skaffe seg et logodesign som er profesjonelt og som vil få bedriften din til å nyte den respekt som den fortjener.

Som LogoDesign tilbyr mange din bedrift å lage logo for deg. Når alt kommer til alt, vil kanskje denne investeringen vise seg å bli banebrytende. For det kan være nettopp dette som gjør at din bedrift blir sett utad, blir gjenkjent fordi den er så unik og treffende. Logodesignet bør derfor treffe virksomheten din midt i blinken, da kundene ofte er ute etter å forstå sammenhengen mellom motiv og tema. Kan logodesignet få fram budskapet du vil ha fram, har du kommet et langt steg i riktig retning.

For det er ofte ikke alltid enkelt å finne en logo som passer med budskapet. En profesjonell aktør vil ha kreative innspill og årevis med erfaring på området til å kunne koble din virksomhet med ditt bedriftsnavn. Det kan vel trygt sies at logoen til IKEA, er nokså intetsigende, så lenge man ikke vet hva det er. For navnet IKEA, har jo ingenting med møbler å gjøre, men er initialene og stedsforklaringer, Ivar Kamprad Elmtaryd (gården han kom fra) Agunnaryd (stedet han kom fra). Det skal likevel enormt mye arbeid til å komme dit IKEA er i dag, med over 140000 ansatte. Logodesignet er likevel enkelt, lett gjenkjennelig og unikt med sine farger som assosieres med det svenske flagget.

I dag er markedsføring på internett noe man må vurdere da det meste som foregår også foregår på nett. Et godt logodesign vil derfor straks kunne bli sett av tusenvis av potensielle kunder. Det er ikke sikkert de vet det selv engang. Det er noe av det som er sjarmen med det å drive selskap, da man i mange sammenhenger kan skape sin egen lykke og framtid. Har man klokketro på seg selv, kan man lage sitt egen logodesign med enkle metoder, slik som på for eksempel sidene logocrisp, logaster eller canva med en generator som velger ut mange forskjellige logodesign ut fra noen enkle kriterier. Men ærlig talt, det blir aldri helt profft med slike logogeneratorer.

Ønsker man en profesjonell aktør til å gjennomgå hele prosessen fra start til oppstart, da kan man investere i dette. Da vil hele bedriften bli lagt under lupen på utviklere av kjente logoer. Da kan starten på et spennende eventyr være i gang. Med enkelt logodesign, kan man skape en etterspørsel fordi logoen er lett gjenkjennelig og unik. Det er ikke lurt å ta for lett på varemerket sitt, når man skal promotere seg for resten av verden.