Lag en webside fra bunnen – Lær å lage en webside
Drømmer du om å lage din helt egen webside ? Drømmen er nærmere enn du tror. Alle kan lære å lage
en webside helt fra bunnen av, uten uforståelige websideprogrammer . Det eneste som kreves er interesse for å lære, tid til å lære, en tekst-editor som notisbok og et såkaldt domene og webhotell (det sier vi mer om senere). Formålet med denne guiden er å gi deg et overordnet inntrykk av webutvikling og slik at du kan dannedeg et overblikk over prosessen man bruker når man lager en webside fra bunnen av. Guiden er delt opp i forsjkellige punkter helt fra idefasen til anskaffelse av eget domenenavn. Du finder punktene nedenfor og det anbefales å gå igjennom dem i kronologisk rækkefølge.
Ideer og overveielser
Å lage en webside bare for å ha en side er ikke noe vits. En webside bør ha et budskap eller en dypere mening som den klart og tydelig kommunikerer gjennom å vise et unikt og omfangsrikt innhold. Det gjelder derfor å ha en klar ide og grundig overveie innhold og form på websiden før man kaster seg hodestups inn i det nye prosjektet.
Forståelse av internetts oppbygging
Når man skal lære å lage en webside fra bunnen er det en fordel å ha litt generell viten om Internett og hvordan det virker. Det vil hjelpe på forståelsen av websideutviklingen. Kjenner du ikke til begreber som browsere, webservere, ip-adresser, domenenavn eller hvorfor websider består av kodespråk så anbefales det å lese mer om det her.
Lær det grunnleggende kodespråket
For å lage en webside fra bunnen av er du nødt til å lære det grunnleggende kodespråket. Du skal i første omgang lære det som heter HTML og CSS, det er byggestenene for de aller fleste websider på Internett. HTML har primært til formål å strukturere innholdet på en webside og CSS brukes til å beskrive hvordan HTML’en skal presenteres. HTML/CSS er for omfattende til å gå igjennom her, men det finnes masse informasjon på nettet om disse temaene.
Lag design, strukturer innholdet ditt og bygg websiden
Før du lager en webside bør du vite, eller i det minste ha en ide om hvordan den skal se ut og hvordan strukturen skal være. Designet / layouten har stor betydning for hvordan de besøkende oppfatter websidens utførelse og seriøsitet. Overvei derfor størrelser og farver og sørg for at de henger naturlig sammen med innholdet og det overordnede temaet. Sørg for å gjøre websiden spennende med bilder og gjør tekstinnholdet lettlest. Mørk tekst på lys bakgrunn fungerer godt på Internett og skrifttyper uten “føtter” er mer behagelig å lese.
Du skal også overveie hvordan strukturen på din webside skal være. Skal du ha en hovedmeny og/eller undermenyer? Skal den ha en flat eller hierakisk struktur? Tenk grundig over hvordan du strukturer og lenker websiden sammen slik at den blir mest mulig logisk og intuitiv. Sørg for at alle undersider er enkelt tilgjengelige slik at den besøkende ikke bruker unødvendig mye tid på å lete etter innhold. Det anbefales at man fra forsiden kan nå alle undersider med maksimalt 3 klikk.
Du har forhåbentligvis tatt poenget – at det er viktig å gjøre grundige overveielser omkring design og struktur før man “bygger” websiden. Det vil i de langt fleste tilfeller gi best resultat. Når du har de tingene på plass kan du bruke kunnskapen din ang. HTML/CSS for å bygge websiden.
Anskaffelse av domene og webhotell
For at websiden skal være synlig for offentligheten krever det at den har et sted å ligge samt en adresse (en URL). Hvis du ikke allerede har det må du skaffe deg et domenenavn og en webserver. Domenenavnet er adressen på siden (http://www.domenenavn.no/) og webserveren er den maskinen webside-data oppbevares på og som sørger for at disse er tilgjengelige på Internett. Kanskje det høres komplisert ut, men det kan gjøres ganske enkelt med et såkalt webhotell. Med et webhotell er alt det tekniske omkring oppsett av domene og webserver nemlig ferdig.
Markedsfør og analyser din webside
Hva hjelper det å ha en webside hvis du ikke har noen besøkende? For å få det må den markedsføres. Det er mange måter å markedsføre din webside på. Overvei strategien din nøye – vil du for eksempel satse på offline-markedsføring med reklamer og bannere? Vil du skape et merkenavn av din webside/produkt? Eller vil du satse på online markedsføring ved eventuelt å lage en viral-video eller bruke søkemotoroptimalisering? Mulighetene er mange, men de skal koordineres og utføres riktig.
Lykkes det deg å få besøkende så skal du ta neste skritt og analysere deres tid og bevegelsesmønstre på websiden din. Gjør de besøkende det du egentlig vil ha dem til å gjøre? Hvor lenge blir de besøkende på websiden? Hvilke sider har mest trafikk og stemmer det overens med dine forestillinger fra starten av? Ved å analysere dine besøkendes tendenser kan du forbedre din webside og øke de besøkendes tilfredshet ganske så markant. Analyse er derfor en viktig del av det å drive en webside. Det finnes mange redskaper for å spore dine besøkende. Et av de mest bemerkelsesverdige er Google Analytics, det utmerker seg ved å være særlig brugervennlig, ha gode funksjoner og ikke minst, det er helt gratis.
Lykke til.